Máte na starosti projekt, který chcete posunout dál? Hlavou se vám honí skvělé nápady a způsoby, jak na něj, abyste dosáhli požadovaných cílů? Z hlavy je ale potřeba dostat myšlenky na papír a představit je kolegům či klientovi. Prezentace v práci je strašák mnoha lidí, pojďte se podívat na zásady správné prezentace.
1. Ujasněte si, co chcete
Než se pustíte do tvorby prezentace, sepište si, čeho vlastně chcete s projektem dosáhnout. Jaké jsou cíle a jak k nim dojdete? Vytvořte si logický rámec, díky kterému na nic nezapomenete. Ujasníte si tak všechny detaily a při prezentaci vás hned napadnou pádné argumenty, na jakékoliv otázky či připomínky. Co byste si měli ujasnit?
- Co je cílem projektu – čeho chcete dosáhnout?
- Proč to děláte? Jaký je účel projektu?
- Co je potřeba udělat, abyste cíle dosáhli?
- Jaké konkrétní aktivity uděláte, popř. kdo je bude mít na starosti?
- Kdy nebo dokdy cíle dosáhnete?
- Co může projekt nebo vaši práci ovlivnit?
2. Mluvte jazykem vašich posluchačů
Během prezentace se soustřeďte na to, čeho chcete dosáhnout. Co chcete v lidech vyvolat? Co si mají z vaší prezentace odnést? Nechte si záležet především na formě prezentace. Nalaďte se na vaše posluchače a mluvte jejich jazykem. Můžete se snažit ze všech sil, ale když neporozumí tomu, co říkáte, neuslyší vás. Lidé mají rádi příběhy, zkuste je do prezentace projektu nějak zasadit. Udržujte oční kontakt a ujišťujte se, že všichni chápou, co myslíte.
Tip: Přečtěte si, jak vám v komunikaci nejen s klientem pomůžou komunikační mapy.
3. Zapomeňte na odrážky
Nejen způsob vaší komunikace je pro celkový dojem důležitý. Využijte síly vizuálu a místo odrážek a textu raději použijte obrázky nebo krátká a výstižná videa. To vám může hodně pomoct a posluchači si vaši pracovní prezentaci budou ještě dlouho pamatovat. Správná prezentace by měla mít hlavu a patu, ale měla by ostatní i bavit.
4. Interagujte s publikem
Nechte prostor pro otázky. Většina lidí zařazuje prostor pro dotazy až na konec. To ale není úplně ideální, protože lidé si otázky nezapíšou a pak na ně zapomenou. V půlce prezentace vás přestanou poslouchat a na konci neví, na co se zeptat, protože si polovinu vůbec nepamatují. Strukturujte svou prezentaci tak, aby byl prostor pro diskuzi i v průběhu. Skvěle tím udržíte pozornost ostatních a donutíte je se zamyslet.
5. Buďte na místě včas
Dorazte raději o půl hodiny dříve, abyste si vše v klidu připravili. Projděte si všechno, co chcete říct a aklimatizujte se. Zkontrolujte, zda vám funguje veškeré technické vybavení, a mějte plán B pro případ, že by cokoliv nefungovalo. Když zklame technika, nenechte se tím rozhodit a upravte svou prezentaci tak, aby zaujala i bez promítání dokumentů.
6. Jasně, stručně, přehledně
Jak udělat prezentaci, která ostatní nadchne a zaujme? Držte se tématu a především cíle, kterého chcete dosáhnout. Nezabíhejte do detailů, pokud to není potřeba. Ostatní vám za to poděkují, protože ušetříte jejich čas. Snímky prezentace by měly být krátké, ale výstižné a lehce zapamatovatelné. Lidé v průměru udrží pozornost prvních 30 minut a potom křivka prudce klesá. Nenatahujte za každou cenu svůj projev. Méně je někdy více.
7. Strach nechte doma
Jak jsme zmiňovali na začátku, prezentace je pro mnoho lidí nepříjemná věc. Přichází strach a tréma, které musíte čelit. Možná vám pomůže, když se během prezentování budete soustředit na vaše posluchače. Nemyslete na to, abyste udělali co nejlepší dojem, protože pak vás rozhodí každá chyba. Svou pozornost směřujte na ostatní. Myslete na to, co chcete, aby si z vaší prezentace odnesli. Každý výstup z komfortní zóny vás může jenom posunout.
Teď už víte, jak má vypadat správná prezentace. Buďte sví a myslete na cíl. Chcete pracovat na svém projevu? Přečtěte si další článek, ve kterém s vámi sdílíme, na co si dát pozor při obchodní schůzce.