Barvy mají na psychiku člověka větší vliv, než byste možná čekali. Mnohdy rozhodnou o tom, zda zákazník nakoupí. Co barvy symbolizují a jak s nimi pracovat v marketingu? Zjistěte víc o psychologii barev.
Jak funguje psychologie barev?
Podle výzkumů mají barvy velký vliv na podvědomí lidí. Určitě jste slyšeli obecné vysvětlení, že zelená barva uklidňuje a červená naopak vzbuzuje vášeň. Něco na tom bude, nicméně vnímání barev je naprosto subjektivní záležitost. Barvy v lidech vyvolávají emoce a pojí se se zážitky a zkušenostmi, které člověk během života získal. Pro většinu lidí bude pravděpodobně zelená působit klidně, protože symbolizuje přírodu a hojně ji využívají relaxační služby. Někdo ale může mít negativní zkušenost například s firmou, kde dominovala zelená barva a spustí se v něm úplně rozdílné emoce.
Vnímání barev ovlivňuje i pohlaví a profese. Například voják rozhodně nebude mít zelenou barvu spojenou s klidem a rovnováhou. Ze statistik vyplývá, že muži volí sytější barvy, kdežto ženy jemnější.
Jakou roli hraje psychologie barev v marketingu?
Výběr barvy určuje osobnost vaší značky. Nejde samozřejmě pouze o barvu, záleží na celkovém archetypu značky. Z výzkumu ale vyplývá, že barva ovlivňuje z 85 % nákupní chování zákazníka. Správně zvolenou barvou máte možnost podtrhnout osobnost své firmy a dát zákazníkovi poznávací znamení, díky kterému si vás zapamatuje. Jakmile vyberete barvu, kterou se budete prezentovat, dodržujte pravidlo 60–30–10. To říká, že barevnost webu by měla ze 60 % tvořit hlavní barva, z 30 % nějaká vedlejší a z 10 % doplňková. Další důležitou roli v marketingu hraje barva CTA tlačítka (výzva k akci). Nejvíce konverzní je v tomto případě červená a oranžová.
Zajímavost: Výzkum společnosti Performable zjistil, že červené tlačítko přináší více konverzí než zelené, a to o 21 %.
Jakou barvu zvolit pro svoji značku?
I přesto, že je psychologie barev individuální záležitost, existuje obecný význam, který říká, jaké emoce jednotlivé barvy vyvolávají ve většině lidí.
Žlutá
Vyvolává pocit pozitivity a štěstí, zároveň je ale barvou varování. Používá ji například IKEA, která prodává nábytek a doplňky do domácností. Cílem je vzbudit pocit radosti. Její sytost rozhodně přiláká pozornost.
Červená
Červená barva je symbolem vášně a touhy, proto je spojovaná s láskou. Upoutává pozornost a vyvolává v lidech akci. Jedná se o nejintenzivnější barvu, která může působit až nebezpečně. Často ji používají fastfoody jako například KFC, protože zvyšuje chuť k jídlu.
Modrá
Modrá barva vzbuzuje pocit důvěry a stability. Používají ji firmy, které chtějí působit racionálně. Některé odstíny modré mohou vyvolat negativní až depresivní pocit a pocit chladu. Obecně je spojená se zárukou a kvalitou, často ji používají obchody s elektronikou.
Zelená
Zelená je nejvíce spojená s přírodou, proto navozuje pocit klidu a rovnováhy. Představuje růst a plodnost, často jí používají terapeuti, relaxační a zdravotnická zařízení. Zároveň symbolizuje i peníze a s nimi spojený pocit závisti.
Několik zajímavostí na závěr
Vnímání barev nevychází jen z individuálních zážitků a zkušeností, které máte uložené v podvědomí. Závisí i na kultuře a prostředí, kde vyrůstáte. Například červená představuje v Evropě energetickou barvu, která vzbuzuje akci, v Číně je spojována se štěstím, v jižní Africe naopak symbolizuje smutek. Podle barev můžeme rozdělit i nákupní chování zákazníků:
- Impulzivní nákupy jsou spojené s červenou, černou a oranžovou barvou – jde o dynamické barvy, které vyvolávají zmiňovanou akci.
- Předem plánované nákupy jsou naopak spojené s modrou barvou, kterou využívají například supermarkety.
Pro svou značku vyberte takovou barvu, která bude v lidech vyvolávat ty správné pocity. V celkové vizuální prezentaci se držte maximálně třech barev, aby si vás zákazníci mohli zapamatovat. Kam dál? Přečtěte si, jak na úspěšný marketing před Vánoci.