Připravujete vlastní projekt, máte podnikatelský nápad a potřebujete finance k jeho realizaci. Uzavřít spojenectví s investorem však může znamenat víc než jen získat peníze. Někteří z nich chtějí podpořit nové nadějné talenty, jiní jsou rádi vtažení do centra dění. Jak jednat s investorem, když mezi vámi leží věková propast?
Jak se připravit na schůzku s investorem?
Když je setkání s investorem nebo jeho zástupcem domluvené, zaměřte se na tři základní cíle přípravy.
- Zaprvé si vyhledejte informace o protistraně. S kým se máte setkat? Jaké projekty už financoval? Existují nějaké rozhovory s vaším investorem v médiích? Co je pro něj v životě důležité?
- Zadruhé si utřiďte podklady pro prezentaci svého nápadu a sepište si i všechna rizika a nedostatky v plánu k dobytí trhu. Ještě před schůzkou najděte někoho nezaujatého a vyzkoušejte na něm svou argumentaci.
- Zatřetí zvolte správné oblečení. Nesnažte se přitom vypadat jako někdo jiný, ale držte se přinejmenším pravidel smart casual dress codu.
Jak si získat investora?
Dostat investora na svou stranu a přesvědčit ho, aby vám svěřil své peníze, je stejné jako prodat cokoli jiného. Chce to osobní zapojení a fakta, která zvládnete dobře vysvětlit. Ukažte tedy, že máte k financovanému projektu vztah a upřímný zájem o jeho životaschopnost. Zároveň podložte jeho smysl relevantními údaji z analýz nebo průzkumu trhu. Můžete otevřeně mluvit i o vizích do budoucna a aktuálních problémech. Pokud dokážete, že umíte přiznat chyby a hledat k nim řešení, získáte plusové body.
Co mohou mladší ročníky investorům nabídnout?
Hlavní devízou mladých nadšenců jsou ambice a energie k formování světa kolem sebe. Při jednání s investorem však hledejte balanc mezi nasloucháním a mluvením. Ostřílení businessmani milují dravost a zápal mileniálů, potřebují k tomu ale vidět i schopnost koncentrovat se, přijmout konstruktivní kritiku a pracovat s nabízenými zkušenostmi starších mentorů.
Měli byste pro investora měnit svůj věk?
K tomu, abyste získali finanční injekci, nemusíte měnit svůj věk. Smiřte se s tím, že je možné, že hledání investora bude znamenat více schůzek a prezentací, než najdete tu správnou protistranu. Otázka změny věku je stejné povahy jako možnost poupravit informace o velikosti firmy nebo nafouknout potenciální dosah produktu či služby u cílových spotřebitelů.