Myslíte kriticky? Kritické myšlení by měl ovládat každý. Jeho přínos totiž není tak kritický, jak se může zdát. Co vlastně kritické myšlení znamená a co vám může přinést v osobním i pracovním životě? To se dozvíte v tomto článku. 

Co je kritické myšlení? 

Myslet kriticky znamená racionálně nad věcmi uvažovat a nedávat na první dojem či společenské předsudky. Součástí je ověřování a analýza informací – tvoření si vlastního názoru na základě vícero nezávislých zdrojů. V dnešní době, kdy internetem kolují fake news a hoaxy, je kritické myšlení v podstatě nezbytné. Bez něj jsou pak diskuze plné emocionálních výkřiků lidí, které zrovna přesvědčil protichůdný zdroj a nedokážou otevřeně diskutovat.  

Proč je kritické myšlení tak důležité? 

Vaše myšlenky se vytvářejí na základě zkušeností a znalostí, které jste do této doby nasbírali. Dá se říci, že jste v zajetí svých zkušeností, protože na jejich základě reagujete. Kritické myšlení vám pomůže získat nadhled. Uvidíte za tyto automatické reakce a jste schopni pochopit více názorů. Dokážete dát stranou emoce, které váš názor a pohled vždy zkreslují. Obohatí vás o nové myšlenky a pomůže vám vytvořit si svůj vlastní názor a stát si za ním.  

Jak myslet kriticky 

Na internetu dnes najdete všechno. Velmi často tam najdete odpověď na svou otázku, a to hned v několika podobách. Některé mají něco společného, některé ale tvrdí něco opačného. Jak se v tom vyznat? Jak nenaletět nepravdám a umět si v takovém množství informací vytvořit svůj názor, který není naivní ani radikální? Existují různé metody kritického myšlení, které vám s tím pomůžou. 

1. Nezobecňujte jednu zkušenost 

Příbuzné od mé známé se stalo tohle, takže to tak musí být. Jedna zkušenost, ať už je vaše, nebo cizí, nic neznamená. Dokonce ani to, že má více lidí podobnou zkušenost, nemusí nutně znamenat, že to tak je v celé populaci. Nedávejte proto příliš velkou váhu jedné zkušenosti. 

2. Dejte emoce stranou 

Nechte si důležitá rozhodnutí projít hlavou. Nedělejte unáhlené závěry, když jste v pozitivních či negativních emocích, mají na vás velký vliv a později toho můžete litovat. Bez nich totiž uvidíte celou situaci v úplně jiném světle.  

3. Uvědomte si, že žijete v bublině 

Žijete obklopeni lidmi, kteří mají pravděpodobně podobné názory jako vy. Konzumujete určitý obsah a algoritmy sociálních sítí vám ukazují jenom jednu stranu mince, která se vám líbí. Vše ve vašem okolí vás utvrzuje v podobných názorech, když si ale poslechnete nějaký opačný, může vás to velmi obohatit. 

4. Buďte sebekritičtí 

Věřte sami sobě, naučte se ale zpochybňovat i své názory. Udržujte si zdravou pokoru, která vám připomíná, že nevíte všechno na světě. Názory se mění a nemusí být nutně správný jenom ten jeden – váš pohled na věc.  

5. Analyzujte a prověřujte informace 

Analytické myšlení vám pomůže procházet a třídit informace, které hledáte. Nezaměňujte své přesvědčení, které je podložené jen na vaší víře, s ověřenými fakty. Procházejte důvěryhodné zdroje a nezapomínejte na svůj zdravý rozum. 

6. Neexistuje jen jedna pravda 

Přijměte fakt, že každý má jiný názor, který se můžete snažit pochopit. Určitě vás obohatí a získáte další pohled na věc. Soustřeďte se na zdravý nadhled než na hledání jediné pravdy. 

Přestaňte slepě přejímat názory ostatních a začněte myslet – kriticky. Co dál? Pracujte na sobě, přečtěte si náš článek, jak si vytvořit nové návyky

Autor

Aneta

administrator

Podobné články

Budujte brand: Zkuste sociální síť TikTok

Poznejte populární sociální síť TikTok. Podobně jako na facebooku a instagramu, i na síti TikTok můžete tvořit obsah jako firma. Výhodou je skvělý organický dosah, který vám může přivést mnoho nových zákazníků, aniž byste zaplatili za reklamu. Co všechno síť TikTok nabízí a proč se s ním (ne)začít?   Co je TikTok?  TikTok je sociální síť,

Read More

Community management: budujte vztah se zákazníky 

Komunikace se zákazníky dnes už neprobíhá jenom v obchodě, ale i online, a to převážně na sociálních sítích. Nepříjemná obsluha v obchodě návštěvníky pravděpodobně odradí od dalšího nákupu, to stejné se vám může stát i v komentářích a zprávách na sociálních sítích. Dáme vám tipy, jak na community management, který buduje vztah se zákazníky.  Community

Read More

Psychologie barev v marketingu: Jak barvy vaší značky působí na ostatní?

Barvy mají na psychiku člověka větší vliv, než byste možná čekali. Mnohdy rozhodnou o tom, zda zákazník nakoupí. Co barvy symbolizují a jak s nimi pracovat v marketingu? Zjistěte víc o psychologii barev.  Jak funguje psychologie barev?  Podle výzkumů mají barvy velký vliv na podvědomí lidí. Určitě jste slyšeli obecné vysvětlení, že zelená barva uklidňuje

Read More