Plánování projektů má svoji historii sahající ke kořenům lidské civilizace. Moderní společnost, neúprosná konkurence, pravidla svobodného trhu i rozvoj internetu nastavují ale firmám pro jejich projekty odlišné podmínky, než tomu bylo u projektu „ulovme mamuta”. Proto došlo v posledních desetiletích i na četné, úspěšné i neúspěšné pokusy systematizovat projektová řízení a definovat, volně nebo úzce, pravidla pro úspěšné vedení týmu a dotahování projektů do konce.

Vybavujete si dlouhé, napchané police oddělení projektového managementu prakticky v každém lépe vybaveném knihkupectví? Snaha dát systém a řád úplně všemu často z projektů vytlačila podmínky k životu. Pro členy týmu vytvořila příliš úzké krabičky a pro každý proces příliš úzkou cestu. V reakci na to vznikl soubor hodnot Agile, v překladu „pružnost”, který se na věc dívá z druhé strany.

Pojďme se kouknout, jak nám ve věci řízení projektů a týmů může prospět. Určitě si z něho dokážete odnést něco i pro svoji vlastní firmu. Vždyť společnosti, které volily tento individualistický přístup pro svůj projektový management se později rozvinuly v plnohodnotné kolosy, jako jsou například Riot Games a Spotify.

Co je projekt a projektové řízení očima Pružných

Myšlenka toho, být „Agile”, reflektuje vyšší požadavky na pružnost společnosti vůči zákazníkům, členům týmu i trhu. Namísto hutné sítě procesů vyzvedává jednotlivce, namísto unifikovaných smluv spolupráci, a namísto neměnného produktu proměnlivou hodnotu odpovídající poptávce. Prostředí se neustále mění a tuhle změnu musíte v jednom kuse zanášet i do srdce své společnosti, svého týmu a svoji pozice i strategie. Pojďme se kouknout na hlavní zásady Pružných.

4 hodnoty a 12 principů, které Agile nabízí projektovému managementu

Vybrali jsme pro vás dohromady 4 hodnoty, které Pružné charakterizují, a 12 z toho vyplývajících principů, které můžete zařadit i do chodu vlastní firmy.

Hodnoty pružného projektového managementu

  1. Jednotlivec je důležitější než zavedené pracovní procesy a nástroje.
  2. Služba, která funguje, je důležitější než dlouhé plánování namířené k dokonalosti.
  3. Spolupráce se zákazníkem je důležitější než smlouvy.
  4. Flexibilita vůči prostředí je důležitější než předem stanovené plány.

Principy, které pružnost vnášení až k projektům

  1. Udržte si zákazníka rychlými a pravidelnými dodávkami produktu nebo služeb.
  2. Změnám čelte i během vývoje produktu. Vítejte zásahy jednotlivců do vývoje, pokud vám dávají výhodu na trhu.
  3. Vše se musí aktualizovat.
  4. Týmy mezi sebou musí spolupracovat. Od vývojářů po zákaznickou podporu.
  5. Motivujte zaměstnance. Důvěřujte jim, podporujte je a nechte je v klidu pracovat.
  6. Pokud možno, komunikujte napřímo na osobních setkáních.
  7. Výsledkem dobré práce a měřítkem postupu ve vývoji je fungující produkt.
  8. Vývoj je dlouhodobý proces, musí být udržitelný. Pravidelně komunikujte s investory a zákazníky.
  9. Věnujte se detailům. Hlavně technického rázu.
  10. Šetřete prací a mějte jednoduchá řešení.
  11. Dejte týmům pravomoc o své práci rozhodovat. Nestůjte jim za zády.
  12. Pravidelně v rámci týmu i organizace vyhodnocujte své pocity a práci.

Usnadněte si řízení projektu již dnes

Díky webové aplikaci pro centrální řízení projektů Lamael si můžete projektový management usnadnit již dnes. Vznikla přesně v souladu s principy Agile tak, aby veškeré informace a změny byly na jednom místě. Buďte pružní a koukněte se, jak na projektový management s Lamaelem.

Autor

Aneta

administrator

Podobné články

Budujte brand: Zkuste sociální síť TikTok

Poznejte populární sociální síť TikTok. Podobně jako na facebooku a instagramu, i na síti TikTok můžete tvořit obsah jako firma. Výhodou je skvělý organický dosah, který vám může přivést mnoho nových zákazníků, aniž byste zaplatili za reklamu. Co všechno síť TikTok nabízí a proč se s ním (ne)začít?   Co je TikTok?  TikTok je sociální síť,

Read More

Community management: budujte vztah se zákazníky 

Komunikace se zákazníky dnes už neprobíhá jenom v obchodě, ale i online, a to převážně na sociálních sítích. Nepříjemná obsluha v obchodě návštěvníky pravděpodobně odradí od dalšího nákupu, to stejné se vám může stát i v komentářích a zprávách na sociálních sítích. Dáme vám tipy, jak na community management, který buduje vztah se zákazníky.  Community

Read More

Psychologie barev v marketingu: Jak barvy vaší značky působí na ostatní?

Barvy mají na psychiku člověka větší vliv, než byste možná čekali. Mnohdy rozhodnou o tom, zda zákazník nakoupí. Co barvy symbolizují a jak s nimi pracovat v marketingu? Zjistěte víc o psychologii barev.  Jak funguje psychologie barev?  Podle výzkumů mají barvy velký vliv na podvědomí lidí. Určitě jste slyšeli obecné vysvětlení, že zelená barva uklidňuje

Read More