Poznejte populární sociální síť TikTok. Podobně jako na facebooku a instagramu, i na síti TikTok můžete tvořit obsah jako firma. Výhodou je skvělý organický dosah, který vám může přivést mnoho nových zákazníků, aniž byste zaplatili za reklamu. Co všechno síť TikTok nabízí a proč se s ním (ne)začít?
Co je TikTok?
TikTok je sociální síť, která vznikla v Číně v roce 2016. Dnes jde o nejrychleji rostoucí sociální síť na světě. V České republice má profil na TikToku přibližně 1,9 milionů uživatelů, celosvětově má 3 miliardy stažení. Oproti facebooku či instagramu má TikTok odlišné prostředí – sdílí se zde pouze videoobsah. Jde o krátká videa od 15 vteřin do 10 minut. Mezi tvůrci najdete obyčejné uživatele, kteří tvoří videa pro zábavu, influencery, ale i firmy a živnostníky. Největším předsudkem ohledně této sociální sítě je to, že ji používají pouze děti. To není tak úplně pravda. V USA je 53 % uživatelů ve věku nad 30 let. V České republice tvoří většinu uživatelů věková skupina 18–24 let, nicméně ve věku 35–44 let je na TikToku 192 tisíc lidí.
Proč používat TikTok jako firma?
Hlavním důvodem je budování brandu. Konzistentní tvorbou zajímavých videí se totiž můžete zobrazit statisícům či miliónům lidem, a to zcela organicky bez jediné investice do reklamy. Dalším důvodem je navýšení prodejů. Velmi zajímavé je na této sociální síti to, že i malý profil s pár tisíci sledujících dokáže jedním videem ovlivnit masy lidí. Algoritmus totiž doručuje lidem videa, u kterých projevují nějaký zájem a které mají úspěch, snadno tak můžete vybudovat například i komunitu.
Ptáte se, jestli se TikTok hodí zrovna pro vás? Obecně lze říct, že se vyplatí B2C firmám, které cílí na mladší publikum. Nejoblíbenější zájmy lidí v České republice jsou zpravodajství a zábava, krása, hry a gaming, jídlo a pití, vzdělávání či technologie. K propagaci můžete využít i placenou reklamu, která je o něco levnější než například na facebooku a instagramu. Z marketingového hlediska můžete zvolit takovou strategii, že pomocí TikToku oslovíte velké množství lidí, které budete posílat například na svůj web, instagram a podobně.
Jak začít tvořit obsah na TikTok?
Na TikToku jsou obsahem krátká a výstižná videa. Lidé se tam chodí převážně bavit, ale najdete tam mnoho různých formátů. Některé firmy se formou obsahu svezou s nejnovějšími trendy, které zaujmou převážně mladší publikum. Například Kaufland sdílí na TikToku videa, která cílí na mladé lidi, některá oslovila dokonce více jak milion uživatelů. Kavárna Bagel Lounge naopak vsadila na vtipná videa, ve kterých sdílí často absurdní situace se zákazníky. Profil pražské zoologické zahrady na TikToku je naopak plný edukativních videí, ve kterých zaměstnanci sdílí zajímavosti o zvířatech. Auto Škoda zase ukazuje své nejnovější modely či různé vychytávky.
Takto vypadá prostředí TikToku – konkrétně video od firmy Škoda
Vyberte téma podle své cílové skupiny
Možností je zkrátka neomezeně, nicméně téma a forma videí by se měla odvíjet od toho, jakou cílovou skupinu oslovujete. Zezačátku je dobré vyzkoušet více formátů a otestovat, který z nich funguje nejlíp. Snažte se vždy lidem něco předat, ať už hodnotnou informaci, nějaký tip, nebo je alespoň pobavte. Čistě prodejní videa na TikToku organicky moc nefungují.
Tip: Mohlo by vás zajímat, co je cílová skupina.
Buďte konzistentní
Kvalita má samozřejmě přednost před kvantitou, na druhou stranu konzistence je na TikToku klíčem k úspěchu. Videa přidávejte pravidelně – ideálně několikrát týdně – a snažte se udržet stále stejnou frekvenci. Jakmile zaspíte a několik měsíců žádný obsah nepřidáte, algoritmus vaše videa nebude příliš doporučovat.
Snažte se zaujmout
Na TikToku přibude v České republice přibližně 7,5 milionů videí za měsíc. To je obrovská konkurence, proto se snažte zaujmout, a to ideálně během prvních dvou vteřin. Ty totiž rozhodují o tom, zda uživatel vaše video zhlédne, nebo přeskočí. TikTok sice nabízí videa o délce až 10 minut, zkuste se ale vejít do jedné až dvou minut. Tato sociální síť vznikla na sekundových videích, uživatelé tedy nejsou příliš trpěliví.
Influencer marketing funguje vždycky
Influenceři jsou lidé, kteří mají na sociálních sítích vybudovanou komunitu sledujících, ta jim důvěřuje a často dá na jejich doporučení. Pokud se vám do samotné tvorby na TikToku nechce, vyberte si influencera, který váš produkt či službu zpropaguje svému publiku. Influencer marketing na TikToku může fungovat i tak, že si známé tváře pozvete přímo do svých videí, abyste měli hned od začátku větší úspěšnost.
Zkuste placenou reklamu
TikTok má vlastní inzertní systém, ve kterém máte na výběr ze dvou formátů reklam.
- In-feed reklama – ta se zobrazuje ve feedu neboli mezi obsahem, který je uživatelům doporučován. Výhodou je to, že vypadá organicky a je tedy větší pravděpodobnost, že vaši cílovou skupinu zaujme.
- Brand takeover reklama – naopak představuje reklamu, která se zobrazí při spuštění aplikace přes celou obrazovku a většinou nejde alespoň několik vteřin přeskočit. Kliknutím se uživatel dostane například na váš web.
Ukázka In-feed reklamy na TikToku od firmy Dedoles
Než se pustíte do inzerce na TikToku či jiné sociální síti, ujistěte se, že zapadá do vaší celkové marketingové strategie. Některé firmy mohou z TikToku vytěžit mnoho, pro jiné naopak funguje odlišný akviziční kanál. Kam dál? Přečtěte si článek, jak na osobní branding.