Ať už váš podnik čítá deset nebo tisíc hlav, od dvou hlav výše musíte řešit i interní komunikaci. Jak to bude vypadat v praxi, to už se odvíjí od velikosti vaší firmy, od její struktury a od problémů, které vám případné zanedbání téhle oblasti může přinést. Popořadě:
- Větší firma s komplexnější strukturou vyžaduje komplexnější interní komunikaci. Jinými slovy, co si dva řeknou nad šálkem kávy, musíte mezi tisíc lidí na pěti pobočkách ve dvou státech roznést jiným, organizovanějším způsobem – třeba firemním časopisem.
- V open space často stačí zvýšit hlas. Dva kolegové na home office se budou potýkat s většími komunikačnímu překážkami.
- Problém, který z nekomunikace vznikne (nikoli rozpočet, který máte), rozhoduje o tom, jak moc potřebujete komunikovat. Pokud zaměstnáváte drahé a těžko sehnatelné specialisty a přijdete o ně, čelíte mnohem větší ztrátě, než pokud odejde ne moc spolehlivá uklízečka.
My se koukneme na řešení, která jsou vhodná hlavně pro menší a střední podniky, kde se pohybuje jenom pár lidí.
Cíle interní komunikace
Než se dostaneme ke konkrétním řešením, pojďme si nejdříve stručně popsat, co má vlastně interní komunikace řešit.
- Všichni musí chápat firemní cíle. Táhněte za jeden provaz.
- Všichni musí být pyšní na svou firmu. Ušetřete za marketing.
- Všichni musí být spokojení. Snižte fluktuaci.
- Všichni musí vědět, co kdy a proč mají dělat. Šiřte informace.
Co z toho je platné i pro malé a střední podniky? Všechno. Způsob, jak takovéto cíle naplňovat, je pro ně ale jedinečný.
Nástroje interní komunikace
Jako malý nebo střední podnik:
Nemusíte mít firemní časopis. Nemusíte pořádat velkolepé teambuildingy. Nemusíte spravovat čtyři různé sociální sítě. Nemusíte mít HR specialistu. Nemusíte najmout externí firmu, aby za vás komunikovala.
A dobré zprávy – pravděpodobně nemusíte mít ani rozpočet. Jenom si najděte trochu času a myslete na čtyři cíle, které jsme vypsali výše. Interní komunikaci pro svou firmu si tak zajistíte sami s trochou pomoci ze světa technologií.
Použijte newsletter. Nebo prostě pošlete e-mail
Newsletter je trochu organizovanější forma e-mailu, a pokud se ve firmě všichni znáte, obyčejný e-mail udělá své. Zapomeňte ale na tu hromadu e-mailů, které už si posíláte, a které se týkají klienta A, úkolu B nebo problému C. Najděte si alespoň jednou za dva týdny čas na e-mail, který:
- shrne, co děláte jako firma a proč to děláte
- ocení dobrou práci
- vytyčí nové střednědobé cíle
- podpoří týmového ducha
Uspořádejte společnou snídani
Nemusí to být teambuilding, stačí dobrá káva a koláč. Pokud se všichni nescházíte na pravidelném meetingu nebo nemáte jinou příležitost, kde si společně promluvit, zkuste třeba jednu společnou snídani za měsíc.
- nemluvte o plánech na víkend, ale o pracovních plánech
- vyslechněte všechny nápady bez ohledu na hierarchii
- řešte problémy, které s prací souvisí
- ze všeho, co zjistíte, vyvoďte konkrétní kroky
Spravujte informace na jednom místě
I když jste jenom dva. Při zadání úkolu písemnou formou s jasně stanoveným termínem nejde o důvěru nebo nedůvěru. Informace na papírku, v e-mailu nebo dokonce jenom v hlavách zúčastněných zkrátka mizí. Použijte tedy jednotný nástroj, kde bude jasné zadání, jasný deadline, jasně přiřazený řešitel. Předejdete tak nejenom mrzutostem s nesplněnými úkoly, ale i zhoršování vztahu mezi jednotlivými členy týmu.
Vyzkoušet můžete například nástroj Lamael, přečíst si můžete i článek o interní komunikaci přímo v Lamaelu.
Chcete víc inspirace? Koukněte se na náš článek o týmové spolupráci.
Autor